Kramp tijdens zwemmen voorkomen en verhelpen

Heb je wel eens last van kramp tijdens het zwemmen? Het is een ontzettend vervelend gevoel en kan zelfs gevaarlijk zijn als je in open water zwemt waar geen controle is en het water erg diep kan zijn. Voorkom kramp en lees wat je moet doen als je wel kramp krijgt.

 

Kramp tijdens zwemmen voorkomen en verhelpen

Wat is kramp nou precies?

Kramp kan je krijgen in je voeten, kuiten, tenen etc. Het is een pijnlijke samentrekking van je spiervezels waar je geen enkele controle over hebt. Het kan voor, tijdens en na het zwemmen voorkomen en het komt vrijwel altijd onverwacht. Na een paar minuten gaat kramp weer over.

Wanneer krijg je kramp?

Er zijn veel verschillende oorzaken waardoor je kramp kunt krijgen, denk daarbij aan zwemmen in koud water of water met grote temperatuurverschillen. Het kan ook komen door een tekort aan vocht. Zorg voor lekker zittende zwemkleding, want ook knellende broekjes of tops kunnen een goede bloedcirculatie belemmeren of het kan zijn dat je spijsvertering een deel van de bloedcirculatie opeist. Tot slot kan vermoeidheid en overbelasting een oorzaak zijn.

Kramp voorkomen tijdens het zwemmen

Drink van te voren en tijdens het zwemmen (mineraal)water om het verlies van teveel vocht te compenseren. Neem daarbij kleine slokjes. Heb je vaak last van kramp dan kunnen aanvullende mineralen wel eens helpen. Het is echter nog niet geheel duidelijk of kramp komt door dehydratie of een zouttekort. Zorg er in elk geval voor dat je je spieren van te voren al los hebt gemaakt met een warming up en begin met zwemmen op een langzaam tempo en heel belangrijk: zwem niet als je heel moe bent!
 

Voel je kramp aankomen dan kan je het volgende doen:
 

  • Probeer je spieren te masseren, stretchen en rekken (door bijvoorbeeld je tenen naar je toe te trekken). Let op, je mag geen plotselinge ruk aan een verkrampte spier geven, er kan dan een spierscheur ontstaan. 
  • Drink water
  • Je kan proberen de kramp er al zwemmend weer uit te krijgen, maar zet geen kracht meer met het been waar je kramp in hebt en maak er geen wilde bewegingen mee.
  • Probeer naar de kant te zwemmen en rek daar rustig om je verkrampte spieren langer te maken.

Wat te doen bij kramp?

Heb je de kramp er al in zitten en kan je het niet meer voorkomen, dan kan je maar 1 ding doen en dat is stoppen met zwemmen en rustig strekken en rekken door je tenen naar je toe te trekken. Dit is in een ondiep gedeelte van het zwembad niet zo’n probleem, maar stel dat je ver van de kant bent in een recreatieplas? Dit is een potentieel gevaarlijke situatie, vooral ook omdat kramp plotseling op kan komen en het soms onmogelijk is om verder te zwemmen. Ga daarom ook nooit alleen zwemmen in meren en open water! Blijf rustig en ga op je rug drijven en gebruik de armen en benen die je wel kunt bewegen om boven water te blijven. Als het kan probeer dan het aangedane deel te masseren, de doorbloeding wordt daardoor verbeterd. 

 


 

vrijdag 13 juli 2018
Roos
kramp tijdens zwemmen, oorzaak, tips, kramp voorkomen