Slaap tips

We kennen ze allemaal wel, van die avonden waarop je de slaap niet kunt vatten. Als dit eenmalig is, kunnen we het al hebben. Het begint echter een probleem te worden als je avonden achter elkaar niet in slaap kunt komen. Je wordt chagrijnig, hebt nergens meer zin in en je ziet er moe uit. Daarom zijn hier 4 tips om makkelijker en sneller in een heerlijke slaap te vallen. 
 
 

Licht en donker 

Je lichaam reageert op zowel licht als op donker. Als het licht is, maakt je lichaam geen melatonine, het slaaphormoon, aan. Als het donker wordt maakt je lichaam dit wel. Als je tot vlak voor het slapengaan nog achter een beeldscherm zit, denkt je lichaam dat het nog licht is. Vanzelfsprekend wordt nu dus geen melatonine aangemaakt. Zorg daarom dat je een uur voor je gaat slapen niet meer achter je computer/mobiel/enz. zit, zodat je langzaam moe wordt en lekker kunt gaan slapen. 
 

Donkere kamer

Een helemaal donkere kamer is het beste om in te slapen. Je valt ten eerste makkelijker in slaap het helemaal duister is. Lichtjes leiden je ogen af waardoor je hersenen nog actief blijven en je moeilijk in slaap komt. Maar buiten dit zorgt licht er ook voor dat het nachtelijk herstelproces van je lichaamscellen minder goed verloopt. 
 

Ultiem comfort 

Zorg voor ervoor dat je bed precies ligt zoals jij het fijn vindt. Een goed, jong matras, een fijn dekbed en een kussen naar jouw smaak zijn erg belangrijk. Als je heerlijk ligt, kan je pas echt goed ontspannen, en dit is weer nodig om tot rust te komen. Pas zodra je hersenen tot rust zijn gekomen kan je rustig in slaap vallen. 
 

Frisse lucht

Frisse lucht is van het grootste belang voor een goede nachtrust. Zorg voor een open raam in je slaapkamer en zet de verwarming uit. De hele nacht door adem je koolstofdioxide uit, als je slaapt met alle ramen dicht ontstaat een benauwde lucht in de kamer. In een te warme kamer kom je niet makkelijk in slaap. Zorg dus voor een koele, frisse kamer voor een optimale slaap. 
 
maandag 9 november 2015
Jinke
slaaptips