Adviezen en tips over zonbescherming

De eerste  warme zonnige dagen hebben we inmiddels achter de rug en misschien heb je al liggen zonnen in je mooie nieuwe bikini, badpak of zwemshort? En zeg eens eerlijk, heb je jezelf (en je kinderen) echt goed ingesmeerd? Als we de onderzoeken moeten geloven nemen wij het in Nederland niet zo nauw met de bescherming tegen de verzengende zonnestralen. We weten met zijn allen wel dat het schadelijk is om onbeschermd in de zon te lopen of te zonnen, maar toch smeren we ons onvoldoende in. En waar dat dan aan ligt..denken we stiekem dat het niet zo’n vaart zal lopen? Weten wij wel voldoende over de werkelijke risico’s van UV straling en waaróm het belangrijk is een goede zonnebrand te gebruiken? In dit artikel zal ik je alles uitleggen over de onzichtbare schade aan je huid en wat al die termen zoals UVA en UVB nu precies inhouden en waarom je écht je huid en die van je geliefden moet beschermen voordat het te laat is. Lees je mee?


Adviezen en tips over zonbescherming

Wat is het verschil tussen UVA- en UVB-straling?

Onze zon straalt twee soorten straling naar ons uit die niet tegengehouden worden door de ozonlaag. Het gaat hier om de UVA en UVB straling. Daar heb je vast wel eens van gehoord. Maar wat is dat nu precies? Natuurlijk zonlicht bestaat voor 95% uit UVA-stralen en voor zo’n 5% uit UVB-stralen. Die hebben allebei een andere soort invloed op onze huid maar feit is dat ze beide schadelijk zijn. UVA-stralen zorgen voornamelijk voor huidveroudering, daarom staat de ‘A’ ook wel voor ‘Aging’. Je merkt het niet direct want UVA verbrandt de huid niet (en dat is ook het verraderlijke ervan), maar op de lange termijn zal de schade zich openbaren in de vorm van een slappe huid, diepe rimpels en krijg je pigmentvlekken en de kans op huidkanker neemt als je je niet beschermt, aanzienlijk toe. UVB straling zorgt voornamelijk voor "burning" (B van Burning). UVB zet de huid ertoe vitamine D aan te maken, maar bij te veel blootstelling wordt het gevaarlijk: het kan leiden tot verbranden, DNA-schade en net als bij UVA tot huidkanker.

 

Bescherm  je huid met Sun Protection Factor (SPF)

Het is dus zeer belangrijk om je huid te beschermen tegen UVA en UVB straling en dat doe je door een laagje beschermende Sun Protection Factor (SPF) op  je huid aan te brengen. Dit zorgt ervoor dat de UV straling niet kan doordringen in de huid. De SPF op de verpakking van de zonnebrandcrème geeft aan hoe veel keer langer iemand in de zon kan blijven zonder te verbranden bij gebruik van de zonnebrandcrème vergeleken met niet-gebruik van zonnebrandcrème. Bij een SPF van 5 kan iemand die na 10 minuten in de zon nog net geen last heeft van verbranding 50 minuten in de zon zonder te verbranden. Gebruikt diezelfde persoon factor 30 dan is dat 300 minuten (5 uur). Welke factor en welke zonnebrandcrème je moet gebruiken hangt helemaal af van jouw huidtype en de situatie waarin je verkeert.  Heb je een heel lichte (en dus zongevoelige) huid, dan spreekt het voor zich dat je een hogere beschermingsfactor nodig hebt, dan iemand die getint is en beter bestand is tegen de zon.
Adviezen-en-tips-over-zonnebrand UVA UVB straling op de huid

Welke zonnebrandcrème past bij mijn huidtype?

Welke soort zonnebrandcrème bij jouw huid past, is afhankelijk van je huidtype. In de lijst hieronder kun je zien wat voor huidtype jij hebt en met welke factor zonnebrandcrème je jezelf moet insmeren om niet te verbranden.

 

Huidtype 1: zeer lichte huid
Je wordt maar weinig of helemaal niet bruin en verbrandt zeer snel: Zonnebrandcrème factor 25-30

Huidtype 2: lichte huid
Je verbrandt snel maar bruint langzaam: Zonnebrandcrème factor 15-25

Huidtype 3: licht getinte huid
Je verbrandt niet zo snel en wordt gemakkelijk bruin: Zonnebrandcrème factor 10-15

Huidtype 4: getinte huid
Je bruint snel en verbrandt vrijwel nooit: Zonnebrandcrème factor 5-10


LET OP: Gebruik de zonnebrandcrèmes, -lotions of –sprays  gul! Breng de crème vrij dik op de huid  aan om de bescherming te krijgen die de zonnebrandcrème belooft te geven. Smeer je te zuinig dan is de bescherming lang niet zo hoog dan op de verpakking vermeld staat. 

 

Vrouw in strandstoel met zonnebrandcreme


Tips om je tegen de zon te beschermen

 

  • Vermijd de zon tijdens de heetste uren van de dag. De UV-stralen zijn het sterkst tussen 11 en 15 uur. Zoek de schaduw op of ga even binnen zitten.
  • Bescherm je huid door een grote zonnehoed of pet te dragen en zorg voor een zonnebril met UV-bescherming. Draag bedekkende kleding en bedenk: hoe dichter de stof is geweven, hoe meer UV-straling de kleding tegenhoudt.
  • Begin al 30 minuten voor je in de zon gaat met insmeren. Zonnebrandcrème werkt vaak pas na ca. 30 minuten optimaal. Het advies is om je na ongeveer 2 uur opnieuw in de smeren. Breng ook een nieuw laagje aan na het zwemmen. Door het afdrogen na het zwemmen verdwijnt een deel van de beschermlaag van je zonnebrandcrème namelijk weer.
  • Draag zwemkleding met UV bescherming. Op Zwemkleding.nl vind je diverse badpakken, bikini’s, UV zwemkleding voor baby’s en kinderen, en zwemshorts met UV-protectie.

Waar moet je nog meer op letten?

Draag je make-up, dan zie je op de verpakking van bijvoorbeeld je foundation ook een SPF factor staan. Omdat je vaak te weinig van het product gebruikt kan je dit beter niet zien als een veilige bescherming tegen de zon. Smeer je voordat je de make-up aanbrengt eerst in met een zonbeschermend product. Kies voor een crème, gel of spray met minstens beschermfactor 15, dat is toch wel de minimale bescherming die je nodig hebt. Ga je op vakantie naar een warm land, houd er dan rekening mee dat de zon daar veel feller kan branden, het is dus aan te raden een zonnebrandproduct mee te nemen met een hogere SPF dan je gewend bent. Neem voldoende mee, maar sla niet alvast zonnebrandcrème in voor volgend jaar, want in een geopende flacon gaat de beschermende factor snel achteruit, zeker als je het product ook nog in de zon hebt laten liggen. En zeg nou zelf, wie overkomt dat nou niet als je op vakantie bent!

Tot slot

Ik hoop niet dat je nu zo bang bent geworden van UVA en UVB stralen dat je nauwelijks nog durft te genieten van de zon. Helemaal niet nodig! Als je er gewoon verstandig mee omgaat en je smeert je lekker in met het juiste product, dan kan je gewoon heerlijk genieten! Bescherm je huid iedere dag en dan met name op de zonnige dagen. Het is belangrijk dat je zonbescherming zeer serieus neemt en denk vooral ook aan de kleinere kinderen die met hun dunne gevoelige huid nog meer risico lopen om schade op te lopen als je ze niet op tijd en voldoende insmeert. Op onze site vind je een uitgebreid aanbod aan zonnebrandcrèmes voor volwassenen en kinderen.

 

Tot slot heb ik nog een video voor je, waarin het onzichtbare effect van UVA straling te zien is. Deze gevolgen zijn voor het blote oog niet zichtbaar, maar wel voor de uv-camera. Leerzaam, schokkend en interessant. Wees dus verstandig en bescherm jezelf!